Gamelan Sistem Sepuluh Nada dalam Satu Gembyang untuk Olah Kreativitas Karawitan Bali

Penulis

  • Hendra Santosa Fakultas Seni Pertunjukan ISI Denpasar
  • Saptono . Fakultas Seni Pertunjukan ISI Denpasar

DOI:

https://doi.org/10.26742/pantun.v1i2.747

Abstrak

This article is part of the Competitive Grants study entitled “Prototipe Gamelan Sistem Sepuluh Nada dalam Satu Gembyang.” The concept of ten tones in one gembyang (oktav) has once been formulated by Raden Angga Mahyar Kusumadinata, Indonesian musicologist. In Balinese, gamelan scales with ten-tone system are wri!en in the Prakempa manuscript. This interesting musical concept has not been thoroughly investigated. The previous research has produced a prototype set of ten system gamelan tones in one gembyang whose try out uses the existing gending Bali.This research is expected to provide significant contribution in supporting the creativity of Karawitan artists.Balinese Karawitan Artists no longer need to carry a lot of gamelan to play all the Balinese gamelan since they are already represented in the gamelan of ten tones system in one gembyang.

Keywords: gamelan, ten-tone, gembyang, prakempa

Referensi

Arnawa, I Made. 2004. Pendro, Sebuah Karawitan Hibrid. Denpasar: Program DueLike Batch IV STSI Denpasar.

Bandem, I Made. 1986. Prakempa sebuah Lontar gamelan Bali.Denpasar: ASTI Denpasar.

Kusumadinata, Raden Machjar Angga. 1967. Pangawikan Rinengga Swara. Bandung: Pelita Bandung.

---------------. 1973. Titilaras. Bandung.

Martopangrawit. 1975. Pengetahuan Karawitan, jilid I, II. Surakarta: ASKI Surakarta.

Rai, I Wayan. 1997. Standarisasi Laras (Tuning Sistem) Gamelan Gong Kebyar Gamelan Gong Kebyar. Denpasar: UPM STSI Denpasar.

---------------. 1997. Peranan Sruti dalam pepatutan Gamelan Smar Pagulingan Saih Pitu, dalam Mudra, Jurnal Budaya.

Santosa, Hendra. 2005. Pengetahuan Multimedia Jilid 1. Denpasar: Jurusan Karawitan STSI Denpasar.

---------------. 2007. Laporan penelitian hibah bersaing tahun 1 “Nawa Swara: gamelan sembilan nada dalam satu gembyang”, dibiayai DP2M Dikti.

---------------. 2008. Laporan penelitian hibah bersaing tahun 2 “Nawa Swara: gamelan sembilan nada dalam satu gembyang”, dibiayai DP2M Dikti.

---------------. 2008. “Nawa Swara: 9-Tone Gamelan Music Under Construction.” Mudra Special Editiom 2008.

---------------. 2013. “Mencari Prototive Gamelan Sembilan Nada dalam Satu Gembyang”, Bheri, Jurnal Ilmiah Musik Nusantara. Vol 12 No. 1 September 2013.

---------------. 2015. Eksplorasi Gending dalam Gamelan Nawa Swara. Kalangwan, Jurnal Seni Pertunjukan Volume 1 Nomor 2 Desember 2015.

Soedarsono, R.M. 2001. Metodologi Penelitian Seni Pertunjukan dan Seni Rupa. Cet. 2, Bandung: Masyarakat Seni Pertunjukan Indonesia.

Sopandi, Atik, 1975. Pengetahuan Dasar Karawitan. Bandung: Proyek pengembangan budaya Sunda.

----------------. 1988. Pengetahuan Titi laras. Bandung: ASTI Bandung.

webtografi:

Herdini, Heri. 2002. Gamelan Ki Pembayun,Bukti Sejarah yang Hilang tanpa Jejak http://www.pikiran rakyat.com/cetak/0902/26/ khazanah/ utama2.htm, diakses tanggal 26 Agustus 2006 pukul 13.30 WITA.

Diterbitkan

2019-09-11

Citation Check