The Role of Sinden in Wayang Golek: Functions And Challenges
DOI:
https://doi.org/10.26742/pantun.v9i1.3262Keywords:
Sinden, Wayang Golek, Role of Sinden.Abstract
References
Agisfi, M. M., & Rabbil, R. . (2023). Analisis Pertunjukan Wayang Golek Yang Ada Di Jawa Barat : Kajian Seni Pertunjukan. Sabda: Jurnal Sastra Dan Bahasa, 2(1), 80–84. https://doi.org/10.572349/sabda.v2i1.562
Agoy, Yoga. (2024). Peran Sinden dalam Wayang Golek. Hasil Wawancara Pribadi : 10 Februari 2024. Studi PDP Jendral.
Anggana, Rina Dewi. (2022). Komparasi Senggol Sekar Kapasindenan Cucu S, Setiawati, Yoyoh Setia Asih, dan Neni Hayati. Jurnal Paraguna, vol 9, no 1, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.26742/paraguna.v9i1.2295
Angling, Lingga. (2024). Fungsi Sinden Wayang dalam Pertunjukan. Hasil Wawancara Pribadi: 1 Februari 2024. Karawang.
Anjani dan Supriaza, Heri. (2022). Stereotip Sinden Sunda : Keadilan Perempuan Dalam Berekspresi Seni. Jurnal Kajian Seni. Vol 09, no 01, 20022. file:///C:/Users/angli/Downloads/72221-274373-1-PB.pdf
AS Hudaya, Apep. (2024). Proses Terbentuknya Wayang Golek dan Hadirnya Sinden. Hasil Wawancara Pribadi: 25 Januari 2024. Cikampek.
Cholidania, Nurul. (2024). Fungsi dan Kesulitan Menjadi Sinden Wayang Era Ini. Hasil Wawancara Pribadi: 7 Februari 2024. Jelekong.
Donatus, Serada Kelen. (2016). Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif Dalam Penelitian Ilmu Sosial: Titik Kesamaan dan Perbedaan. Studia Philosophia Etnologica, Vol 16, no 2, 2016. https://ejournal.stftws.ac.id/index.php/spet/article/download/42/37
Firmansyah, M., Masrun, M., & Yudha S, I. D. K. (2021). ESENSI PERBEDAAN METODE KUALITATIF DAN KUANTITATIF. Elastisitas : Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156-159. Retrieved from https://www.elastisitas.unram.ac.id/index.php/elastisitas/article/view/46
Herdini, Heri. (2012). Estetika Karawitan Tradisi Sunda. Panggung, Vol 22, no 3, 2012. https://jurnal.isbi.ac.id/index.php/panggung/article/viewFile/75/75
Iwan, Natapradja. (2003). Sekar Gending Bandung: PT Karya Cipta Lestari.
Jaeni, B. wastap. (2011). Kawin – Cerai Perwujudan Citra Popularitas: Studi Dramaturgis Perempuan Dalam Seni Pertunjukan Rakyat. Retorika, 2011.
Masyuning. (2024). Fungsi dan Tantangan Sinden Wayang Golek. Hasil Wawancara Pribadi : 12 Februari 2024 . Kampus ISBI Bandung.
--------------- (2018). Penertiban Sinden Pada Pertunjukan Wayang Golek: Keresahan Bagi Dalang di Jawa Barat. Jurnal Paraguna, Vol 5, no 2, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.26742/jp.v5i2.1899
Nurajijah, Siti. (2024). Pandangan Sinden Muda terhadap Tantangan Menjadi Sinden Wayang. Hasil Wawancara Pribadi : 4 Februari 2024. Cikampek.
Ratna, Nyoman Kutha, 2016. Methodologi Penelitian kajian Budaya dalam Ilmu – Ilmu Sosial Humaniora pada umumnya. Yogyakarta: Pusaka Pelajar.
Saepudin, Asep. (2015). Laras, Surupan, dan Patet dalam Praktik Menabuh Gamelan Salendro. Resital, Vol 16, no 01, 2015. https://journal.isi.ac.id/index.php/resital/article/view/1274/216
Satriana, Rasita. (2015). Aplikasi Konsep Laras dan Surupan Pada Kawih Kacapian Gaya Mang Koko. Terob: Jurnal pengkajian dan Penciptaan Seni, Vol 06, no 01, 2015. https://doi.org/10.20111/st.v6i1.76
Sujana, Anis. Pergeseran Fungsi dan Bentuk Ronggeng di Jawa Barat. Jurnal Panggung, vol. 22, no. 1, 2012, doi:10.26742/panggung.v22i1.39
Sugiyono, (2020). Metode Penelitian Kualitatif Bandung: Alfabeta
Supriyanto, Henricus. (2006). Kedudukan dan Fungsi Pesinden Wayang Malangan di Keluarga, Komunitas Pertunjukan dan Masyarakatnya Kajian Budaya, Analisis Gender. Studia Philosophia Etnologica, Vol 06, no 02,2006. https://doi.org/10.35312/spet.v6i2.109
Vindalia, Junia Intan. (2022). Dakwah Sunan Kalijaga Dalam Penyebaran Islam Di Jawa Tahun 1470-1580. Krinok : Jurnal Pendidikan Sejarah, Vol 01, no 03, 2022. https://online-journal.unja.ac.id/krinok/article/view/18085/14552
Weintraub, A. N. (2004). The “Crisis of the Sinden”: Gender, Politics, and Memory in the Performing Arts of West Java, 1959-1964. Indonesia, 77, 57-78. http://www.jstor.org/stable/3351419
Weintraub, A. N. (1993). Thepry in Institutional Pedagogy and “Theory in Practice” For Sundanese Gamelan Music. Ethnomusicology, 37(1), 29–39. https://doi.org/10.2307/852243S
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Pantun: Jurnal Ilmiah Seni Budaya and Pascasarjana ISBI Bandung as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Pantun: Jurnal Ilmiah Seni Budaya and Pascasarjana ISBI Bandung and the Editors make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in Pantun: Jurnal Ilmiah Seni Budaya are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
The Copyright Transfer Form can be downloaded here: [……………..) The copyright form should be signed originally and send to the Editorial Office in the form of original mail, scanned document or fax :
Dr. Jaeni, S.Sn., M.Si. (Editor-in-Chief)
Editorial Office of Jurnal Pantun
Program Pascasarjana ISBI Bandung
Jl. Buah Batu 212 Bandung
Telp./fax +62-22-730532/+62-22-7303021
Email : jurnalpantun@isbi.ac.id