Makna Simbolik Bentuk Fisik (Rupa) Rebab Sunda
DOI:
https://doi.org/10.26742/pantun.v8i1.2560Keywords:
Rebab Sunda, Makna Simbol, Bentuk Fisik, Hermeneutika.Abstract
References
Ahimasa-Putra, Heddy Shri.2001. Strukturalisme Levi Strauss. Galang
Press Yogyakarta
Atja, dan Danasasmita, Saleh. Sanghyang Siksakandang Karesian (Naskah Sunda Kuno 1518 Masehi). STSI Bandung
Carita, K. G. S. I. D., & Sadana, P. S. 2013. Feminisme Sunda Kuno: Studi Interpretasi Kritis Akulturasi NilaiNilai. Journal Of Ethics And
Character, vol. 1, no. 2
D. Dienaputra, Reiza.2011. Sunda’Sejarah, Budaya, dan Politik’. Sastra Unpad Press.
E. Sumaryono. 1993. Hermeneutika
Sebuah Metode Filsafat, Kanisius,
Yogyakarta.
Haq, M.Z., Aprianti, P. and Djunatan, S., 2023. Eksistensi Perempuan
Sunda Berdasarkan Dimensi Sunan Ambu dalam Epos Lutung
Kasarung. Hanifya: Jurnal Studi Agama-Agama, 6(1), pp.13-24.
Herdini, Heri. 2012. Estetika Karawitan Sunda. Jurnal Seni dan Budaya Panggung Vol. 22 No., 225-350.
Heryana, A., 2012. Mitologi Perempuan Sunda.Patanjala: Journal of Historical and Cultural Research, 4(1).
Jamaludin. 2022. Estetika Sunda. Penerbit: PT Dunia Pustaka Jaya.
Karmila, E., 2023. Rebab Dalam Celempungan: Fungsi, Makna Dan
Teknik. Paraguna, 9(1), Pp.29-42.
Koesoemadinata, R.M.A. 1969. Seni Raras. Djakarta:Pradnjaparamita.
Kubarsah, R.Ubun. 1995. Waditra: Mengenal Alat- Alat Kesenian Daerah Jawa Barat.Bandung: Beringin Sakti
Permana, R., 2016. Dasar-Dasar Belajar Rebab Sunda. JPKS (Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni), 1(1).
Permana, R. 2019. Fungsi Rebab Dalam Penyajian Karawitan Sunda. Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni, Vol.4, No. 1, 74-88
Permana, R., 2018. Proses Kreatif Uloh Abdullah Sebagai Seniman
Rebab. JPKS (Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni), 3(1).
Pongtiku, Arry dkk. 2016. Metode Penelitian Kualitatif Saja. Penerbit:
Nulisbuku.com.
Putra, J.P., Susana, S. And Syarief, F., 2021. Makna Komunikasi
Perempuan Sunda Pada Tembang Cianjuran. Akrab Juara: Jurnal IlmuIlmu Sosial, 6(4), Pp.204-212.
Ridwan Muzir, Inyiak. 2020. Hermeneutika Filosofs Hans-Georg Gadamer. Penerbit: Ar-Ruzz Media Group
Sasaki, M. and Masunah, J., 2020, March. Sorog and Pelog Scales
in the Vocal and Rebab of Sundanese Gamelan Salendro.
In 2nd International Conference on Arts and Design Education (ICADE
(pp. 125-128). Atlantis Press.
Sofana, N.E., 2020. Sekoper Cinta: Solusi Peningkatan Kualitas Perempuan di Tatar Sunda. HUMANISMA:
Journal of Gender Studies, 4(2), pp.177-191.
Sopandi, Caca. 2017. Konstruksi Makna Istilah Dalam Garap Rebab Sunda. Jurnal Paraguna, Vol. 4, No. 1, 82-96
Sumardjo, Jakob. 2014. Estetika Paradoks. Kelir
Sumardjo, Jakob. 2019. Struktur Filosofs Artefak Sunda. Penerbit: Kelir
Toekio M, Soegeng. 2003.Kosa Kria Indonesia. P2AI bekerjasama dengan STSI Press Surakarta
Yanuar, D., 2020. Konstruksi Konsep Ngocéh dalam Permainan Rebab
Topeng Betawi. Panggung, 30(3).
Yudoyono, Bambang. 1983. Gamelan Jawa. Awal Mula, Makna Masa Depannya. Penerbit: PT. Karya Unipress
Daftar Narasumber
Asep mulyana, 63 Tahun. Pengrebab Priangan, Murid Eutik Muhtar,
Seniman, Jalan Jatihandap Cicaheum Bandung.
Caca Sopandi, 59 Tahun. Pengrebab Priangan, Murid Eutik Muhtar,
Dosen Jurusan Karawitan ISBI Bandung, Komp Margawangi, Jln
Kencanawangi 1 no 78, RT 1, RW 13, Cijawura-Buah Batu Bandung
Jakob Sumardjo, 84 Tahun. Penulis produktif, kritikus sastra ternama,
pelopor flsafat di Indonesia, Jalan Pasirlayung Barat, Cibeunying
Kidul, Kota Bandung
Pardiman Djoyonegoro, 55 Tahun. Seniman Yogyakarta, Jalan Karangjati, RT 07, Bangunjiwo, Kasihan, Bantul Yogyakarta
Wahyu Dinar, 55 Tahun. Pengrebab Topeng Bekasi. Seniman, Jatimulya Kec. Tambun Selatan.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Pantun: Jurnal Ilmiah Seni Budaya and Pascasarjana ISBI Bandung as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Pantun: Jurnal Ilmiah Seni Budaya and Pascasarjana ISBI Bandung and the Editors make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in Pantun: Jurnal Ilmiah Seni Budaya are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
The Copyright Transfer Form can be downloaded here: [……………..) The copyright form should be signed originally and send to the Editorial Office in the form of original mail, scanned document or fax :
Dr. Jaeni, S.Sn., M.Si. (Editor-in-Chief)
Editorial Office of Jurnal Pantun
Program Pascasarjana ISBI Bandung
Jl. Buah Batu 212 Bandung
Telp./fax +62-22-730532/+62-22-7303021
Email : jurnalpantun@isbi.ac.id