Tubuh Tari Indonesia Sasikirana Dance Camp 2015-2016
DOI:
https://doi.org/10.26742/panggung.v28i2.550Abstract
ABSTRACT
Sardono W. Kusumo, an Indonesian dance master and choreographer once stated that the way to understand dance should start with the study of embodiment before moving to the study of dance in its performative art form. A dancer should be able to process his/her dance by recognizing the complexity of the body and the nerves system and muscles through a creative process, resulting a confident work of performing arts. Through a historical perspective and based on the theory of embodiment, this article tries to convince that dance needs to stand as a repository of cultural memories and therefore is able to represent the habitus of Indonesian dancers. A comprehensive evaluation of the development of Indonesian Dance Festival (IDF) and Sasikirana Dance Camp (SDC) is used as real evidences of how this form of the arts must put forward physical approaches first before creating a reasonable discourse to the acts.
Keywords: Dance Camp, choreography lab, embodiment
ABSTRAK
Sardono W. Kusumo, maestro dan penata tari Indonesia mengungkapkan bahwa untuk memahami tari harus dimulai dengan mempelajari ketubuhannya sebelum bergerak pada studi tentang tari dalam aspek performatif pertunjukannya. Seorang penari harus mampu memahami dan mendalami kompleksitas tubuh bersamaan dengan system syaraf dan otot tubuhnya sebagai proses kreatif untuk kepercayaan tubuhnya dalam pertunjukan. Melalui perspektif sejarah dan bersumber pada teori ketubuhan, tulisan ini bertujuan menyakinkan para penari, bahwa tubuh tidak hanya sebagai tempat agensi kultur masa lalu, sehingga lebih meyakinkan bahwa tubuh tari Indonesia berakar dari habitatnya. Evaluasi komprehensif atas kegiatan Indonesian Dance Festival (IDF) berserta Sasi Kirana Dance Camp (SDC),dijadikan sebagai pembuktian tentang pentingnya pendekatan fisikal untuk ketubuhan penari sebelum merujuk pada pendekatan bidang seni lainnya.
Kata kunci: Dance Camp, lab koreografi, tubuh tari
References
Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Chattarjee, A. (2004). Butting Out, Reading Resistive Choreographies Through Works by Jawole Willa Jo Zollar and Chandralekha. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press.
Forsythe, W. (2011). And the Practice of Choreography. London: Routledge.
Foster, S. L. (2011). Choreographing Empathy: Kinesthesia in Performance. London: Routledge.
Noland, C. (2009). Agency and Embodiment: Performing Gestures/Producing Culture. London: Harvard University Press.
Murgiyanto, S. (2008). Menulis Kritik Seni dalam Krisis Kritik, Seperempat Abad Pasca Gendhon Humardani. Surakata: ISI Press Surakarta.
_______ . (2005). “Membaca Sardono: Penari-Penata Tari, Pejalan dan Pemikir Budaya.” Tiga Jejak Seni Pertunjukan Indonesia. Editor: Tommy F. Awuy. Jakarta: Masyarakat Seni Pertunjukan Indonesia.
_______ . (2004). Tradisi dan Inovasi, Beberapa Masalah Tari di Indonesia. Jakarta: Wedatama Widya Sastra.
Supriyanto, E., Haryono, T., Soedarsono, Moergiyanto, S. (2014). “Empat Koreografer Tari Kontemporer Indonesia Periode 1990-2008”. Panggung, 24 (4), 335-350.
Supartono, T. (2016). “Penciptaan Teater Tubuh”. Panggung, 26 (2), 208-221.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
Penulis memiliki hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya dalam jurnal ini.
Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.