Perancangan Cerita Rakyat Sangkuriang Menggunakan Teknik Video Mapping
DOI:
https://doi.org/10.26742/pantun.v7i2.2255Keywords:
Cerita Rakyat Sangkuriang, Video Mapping, new mediaAbstract
The story of Sangkuriang or known as the legend of Mount Tangkuban Parahu, is a folklore living and developing in Indonesian society, especially in West Java. Sangkuriang is a local wisdom of the Sundanese which is full of messages, meanings and morals which can be learned and applied in everyday life by children. The development of technology and digital media allows everyone to
access unlimited information. The easy access provides an opportunity to preserve cultural wealth with local wisdom values in digital packaging. Video mapping model is used to package the famous Sangkuriang legend in West Java. Video mapping is a technique of playing with projected light into
a certain area so that it is expected to atract children’s interest with more relevant media. This work uses design thinking theory and uses the 4p innovation approach from Chris Aton (2002). The creative work in producing the video mapping of Sangkuriang legend provides an alternative model for preserving the local wisdom values of Sangkuriang folklore which is more atractive and more accessible digitally.
Keywords: Sangkuriang Folklore, Video Mapping, New Media
ABSTRAK
Pesatnya perkembangan teknologi membuat setiap individu dapat mengakses sebuah informasi dengan mudah dan berbanding lurus dengan perkembangan media dalam menyampaikan sebuah informasi. Munculnya media - media baru (new media) yang berbasis teknologi dapat dijadikan sarana inovasi dalam mengembangkan cerita rakyat Sangkuriang menjadi bentuk yang lebih baru dan dapat menjadi nilai lebih dalam membangun minat anak untuk mendalami cerita rakyat Sangkuriang yang merupakan kearifan lokal masyarakat Sunda. Salah satu media baru (new media) yang dapat kolaborasikan dengan cerita rakyat Sangkuriang adalah video mapping, Video mapping merupakan salah satu teknik memainkan cahaya yang diproyeksikan terhadap bidang tertentu, dibuat dengan teknik-teknik tertentu sehingga menimbulkan ilusi optik. Metodelogi dalam perancangan video mapping menggunakan metode “Design Thingking” atau cara berpikir desain dalam mencari inovasi.
References
Dananjaya James. 1986. “ Folklor Indonesia” Jakarta. Pustaka Crafitipers
Rusyana Yus, Dkk. 1997. “Ensiklopedi Sastra Sunda” Jakarta. Katalog Dalam Terbitan (KTD)
Wibowo Robi. 2018. “Nalar Jawa Nalar Jepang Analisa Struktulisme Pada Mitos Jaka Tarub dan Tanabata” Yogyakarta. Gadjah Mada University Press
Coolsma, S. 1881. “West-Java : het land, de bewoners en de arbeid der Nederlandsche Zendingsvereeniging”. Rotterdam. J, H Dunk.
Putra Satya Emkal. “Perancangan Mapping Rumah Wafat W.R. Supratman”.
Kurniawan Dody Ratama. ”Perancangan Motion Graphic Sebagai Media publikasi KTP anak Dikota Salatiga”
Algiffari, M. 2015. Perancangan motion graphic (bumper in) dan video dokumenter permainan tradisional Jawa Barat. Jurnal sketsa. 4(1): 51.
Adita Fitria Gina. “Makna Filosofis Tari Topeng Cirebon Menggunakan Eksplorasi Visual Dalam Vide Mapping Performace”
Kanzunnudin Mohammad “Struktur Dan Nilai Cerita Rakyat Mbah Rogo Moyo”
Wibisono H, Dkk “ Perancangan Buku Cerita Berhambar Interaktif untuk Anak-Anak Usia 6- 9 Tahun Dengan Tema Cerita Rakyat Situbondo
Sulistyarini Dewi “Nilai Moral Dalam Cerita Rakyat Sebagai Sarana Pendidikan Budi Pekerti”
(https://ppid.bandung.go.id/knowledgebase/legenda-sangkuriang-asal-gunung-tangkuban- perahu/ 30.10.2021)
(https://www.superradio.id/kenalkan-kebudayaan-indonesia-pada-anak-melalui-cerita-rakyat/ 06.10.20.21
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Pantun: Jurnal Ilmiah Seni Budaya and Pascasarjana ISBI Bandung as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Pantun: Jurnal Ilmiah Seni Budaya and Pascasarjana ISBI Bandung and the Editors make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in Pantun: Jurnal Ilmiah Seni Budaya are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
The Copyright Transfer Form can be downloaded here: [……………..) The copyright form should be signed originally and send to the Editorial Office in the form of original mail, scanned document or fax :
Dr. Jaeni, S.Sn., M.Si. (Editor-in-Chief)
Editorial Office of Jurnal Pantun
Program Pascasarjana ISBI Bandung
Jl. Buah Batu 212 Bandung
Telp./fax +62-22-730532/+62-22-7303021
Email : jurnalpantun@isbi.ac.id