Kurasi Fashion: Model Bingkai Kurasi pada Jember Fashion Carnival
DOI:
https://doi.org/10.26742/panggung.v28i1.442Abstract
Abstract
This research is based on empirical facts, that until now there is no a carnival fashion curation model that can be used as a subject of study and a practical guide curation of a carnival fashion. Therefore, this study aims to formulate a model used as an important part of fashion events, that not only offer artworks, but also a discourse that can be scientifically accountable. For this purpose, the object of this research is the event of Jember Fashion Carnival (JFC). This choice is based on the fact that JFC is the 3rd largest fashion carnival of the world, and the concept of its curation has not been studied. The formal object is phenomenology; an approach that emphasizes a direct observation in the field, and its data analysis is interpretative. This approach focuses on the ideology of curation, while emphasizing the involvement of researchers in clarifying assumptions and offering new perspectives. The results of this study is a model for a curation fashion carnival that can be used by a fashion curator to curate fashion events, especially in a fashion carnival.
Keywords: curation, fashion, carnival, model.
Abstrak
Penelitian ini didasarkan pada fakta empirik bahwa hingga kini belum ada model kurasi fashion carnival yang dapat menjadi bahan kajian, dan panduan praktik kurasi fashion carnival. Oleh sebab itu, penelitian ini bertujuan merumuskan model tersebut agar menjadi bagian penting dari perhelatan fashion yang bukan hanya menawarkan karya, namun juga wacana yang dapat dipertanggungjawabkan secara ilmiah. Untuk kepentingan tersebut, objek material penelitian ini adalah perhelatan Jember Fashion Carnival (JFC). Pilihan ini didasarkan pertimbangan bahwa JFC merupakan karnaval fashion terbesar ke-3 dunia, dan konsep kurasinya belum ada yang meneliti. Adapun objek formalnya adalah fenomenologi; sebuah pendekatan yang menekankan observasi langsung di lapangan dan analisa datanya bersifat interpretatif. Pendekatan ini memusatkan perhatian pada ideologi pengkurasi, sekaligus menekankan keterlibatan peneliti dalam memperjelas asumsi dan menawarkan perspektif baru. Hasil penelitian ini adalah model kurasi fashion carnival yang dapat digunakan kurator fashion untuk mengkurasi perhelatan fashion, khususnya fashion carnival.
Kata kunci: kurasi, fashion, karnaval, model
References
Cahyani, I. D. (2015). Implementasi Jember Fashion Carnaval sebagai Bagian dari City Branding Kabupaten Jember. Ilmu Komunikasi, 2, (4), 142 – 156.
Denisa, L., Piliang, Y. A., Widodo P., Damayanti, N. Y. (2016). Fenomena Intertekstualitas Fashion Karnaval di Nusantara. Panggung, 26 (6), 430-443.
Hendariningrum, R. dan Susilo, M. E. (2008). Fashion dan Gaya Hidup: Identitas dan Komunikasi. Ilmu Komunikasi, 6 (2), 25-32.
Jannah, R. (2012). Jember Fashion Carnival: Konstruksi Identitas dalam Masyarakat Jaringan. MASYARAKAT, 17 (2), 135-152.
Palmor, L. (2015). Proto-Fashion Theorist. Revista Forma, 11, 39-50.
Putra, I. G. N. (2008). Konteks Historis Praktik Humas di Indonesia. Ilmu Komunikasi, 6 (3), 178-190.
Setiawan, D., Haryono, T., dan Burham, M. (2014), Prinsip Estetika Pakaian Cosplay Yogyakarta: Fantasi dan Ekspresi Desain Masa Kini. Panggung, 24 (1), 39-48.
Adams, L. S. (1996). The Methodologies of Art. Colorado: Westview Press.
Alloway, L. (1996). The Great Curatorial Dim-Out. In Thinking about Exhibitions. R. Greenberg, B. W. Ferguson and S. Nairne. London, New York: Routledge.
“Big Circle Metro TV: JFC Penggerak Ekonomi”.
Tayang tanggal 30 Juli 2017.
Breward, C. (2003). Fashion. New York: Oxford University Press.
Brouwer, M.A.W. (1984) Fenomenologi. Jakarta: Gramedia
Buick, N. (2012). Framing Curation: A Theoretical, Historical and Practical Perspective. Submitted in fulfilment of the requirements of the degree of Doctor of Philosophy, Creative Industries Faculty Quesland University of Technology.
Carrier, D. (2006). Museum Skepticism: A History of the Display of Art in Public Galleries. Durham: Duke University Press.
Chaney, D. (2004). Lifestyle Sebuah Pengantar Komprehensif. Jalasutra: Yogyakarta.
Craik, J. (2009) Fashionn the Key Concept. New York, Berg.
Creswell, J. W. (1998). Qualitatif Inquiry and Research Design. Sage Publications, Inc: California.
Danesi, Marcel. (2010). Pesan, Tanda dan Makna: Buku Teks Dasar Mengenai Semiotika dan Teori Komunikasi. Terjemahan Evi Setyarini dan Lusi Lian Piantari. Cetakan pertama. Yogyakarta: Jalasutra.
Fowle, K. (2007). “Who Cares? Understanding the Role of the Curator Today”. In S. Rand and H. Kouris, Cautionary Tales: Critical Curating. New York: Apexart.
Hujatnikajennong, A. (2015). Kurasi dan Kuasa: Kekuratoran dalam Medan Senirupa Kontemporer di Indonesia. Tangerang: Marjin Kiri
Klein, A. From the Canvas to the Runway”. Retrieved Mey 16, 2015, from https://runinheels.com/tag/anne-klein/.
Leeuwen, T. V., dan Jewitt, C. (2001). “Introduksi” in Theo Van Leeuwen dan Carey Jewitt, ed. Handbook of Visual Analysis. London: Sage Publications Ltd.
Marinis, M. d. (1993). The Semiotic of Performance. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
Pearce, S. M. ed. (1989). Museum Studies in Material Culture. London; New York: Leicester University Press.
Read, H. (1954). Art and Industry: The Principles of Industrial Design. New York: Horison Press.
Skov, L., Skjold, E., Moeran, B., Larsen, F., and Csaba, F. F. (2009). Creativity at Work: The Fashion Show as an Art Form. Copenhagen: Copenhagen Busines School
Sullivan, G. (2005). Art Practice as Research: Inquiry in the Visual Arts. London: Sage Publications.
Suryadiningrat. (1934). Babad Lan Mekaring Djoged Djawa. Yogyakarta: Kol Buning.
Susanto, M. (2003). Membongkar Seni Rupa. Yogyakarta: Jendela.
____________. (2004). Menimbang Ruang Menata Rupa: Wajah dan Tata Pameran Seni Rupa. Yogyakarta: Galang Press.
Troy, N. (2006). Piet Mondrian‘s Last Thoughts In Late Thoughts: Reflections on Artists And Composers at Work. Los Angeles: Getty Publications.
Tsotsos, E. N. (2014). Presenting the Fashion Object: Analyzing the exhibition Fashioning the Object: Bless, Boudicca, Sandra Backlund. (MA). The University of Western Ontario London, Ontario, Canada.
Valentin, M. M. (2010). On The Nature on Trends: A Study of Trend Mechanisms in Contemporary Fashion. Denmark: Denmarks Designskoles Printcenter Paper.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
Penulis memiliki hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya dalam jurnal ini.
Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.