UPAYA REVITALISASI AKSARA JAWA HANACARAKA MELALUI MEDIA T-SHIRT

Authors

  • Dyah Nurhayati Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI) Bandung, Indonesia
  • Dida Ibrahim Abdurrahman Fakultas Seni Rupa dan Desain (FSRD), Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI) Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26742/atrat.v6i2.661

Abstract

The lack of public attention regarding the use of Javanese script, natively known as Aksara Jawa, in modern visual communication media is so upsetting that an attempt to preserve it is needed. Otherwise, it will not be understood by generations, except preservationists or traditional script observers. Regarding this, the study aims to classify and analyze the forms of modern visual communication media that still apply Aksara Jawa to their design products, especially t-shirts. The method used in this study is qualitative with an aesthetic approach focusing on the study of art. This research is expected to raise the public awareness about the importance of cultural preservation attempts by examining the application of Javanese scripts to modern visual communication media promoting local cultural traditions with an aesthetic aspect approach.

Keywords: Javanese Script, Media, Revitalization

________________________________________________________________

 

Minimnya perhatian masyarakat perihal penggunaan aksara Jawa pada media komunikasi visual modern saat ini menjadi bentuk keprihatinan, jika tidak ada upaya pelestarian nantinya tidak ada lagi generasi yang memahami kecuali kalangan preservasionis atau pemerhati aksara daerah. Berawal dari kegelisahan tersebut, penelitian ini bertujuan mengelompokkan dan menganalisa bentuk media komunikasi visual modern yang masih menerapkan penggunaan aksara Jawa pada produk desainnya, dalam hal ini t-shirt. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan pendekatan yang memfokuskan pada kajian kesenirupaan, yaitu pendekatan estetika. Penelitian ini diharapkan mampu berkontribusi bagi masyarakat luas, pentingnya upaya pelestarian budaya dengan mengkaji aplikasi aksara Jawa pada media komunikasi visual modern yang mengangkat tradisi budaya lokal dengan pendekatan aspek estetis.

Kata Kunci: Aksara Jawa, Media, Revitalisasi

 

References

Sachari, Agus. (2007). Budaya Visual Indonesia, Jakarta: Penerbit Erlangga.

Soekiman, Djoko. (2000). Kebudayaan Indis, Yogyakarta: Bentang.

Published

2018-05-25

How to Cite

Nurhayati, D., & Abdurrahman, D. I. (2018). UPAYA REVITALISASI AKSARA JAWA HANACARAKA MELALUI MEDIA T-SHIRT. ATRAT: Jurnal Seni Rupa, 6(2). https://doi.org/10.26742/atrat.v6i2.661

Citation Check

Most read articles by the same author(s)