POLA PEWARISAN TEKNIK PAHAT BATU ANDESIT PADA KERAJINAN BATU ALAM PADALARANG
DOI:
https://doi.org/10.26742/atrat.v9i2.1717Abstract
The study entitled "Inheritance Pattern of Andesite Stone Carving Techniques in Padalarang Natural Stone Crafts Company" describes the process and outcomes of andesite carving technique inheritance from senior craftsmen to novice craftsmen in Padalarang Natural Stone company. In this study, the author adopts Jhon W. Berry’s inheritance theory to examine how the inheritance pattern is carried out at the Padalarang Natural Stone company. It uses a descriptive analytical method by taking a qualitative approach. It is aimed to elaborate the inheritance pattern of andesite carving technique of fourth generation at Padalarang Natural Stone Company. The auhor focused his observation on Usep Muchtar, a senior craftsman, trainer and also the third-generation owner of the company. Previously, there were five protégés of Usep Muchtar and yet only three of them who were consistent in learning the carving techniques. The author then selected two of the three protégés, namely Bah Jejen (the fourth-generation craftsman) and Ahmad sanusi (the fourth-generation owner of a natural stone company) due to their determination in learning and commitment in choosing craftsmen as their profession. The findings show that there are three patterns of inheritance process in Padalarang natural stone company, namely straight, slanting and horizontal patterns.
Key words: carving techniques, inheritance pattern, andesite stone, novice craftsmen
-----------------------------------------------------------------------------------------
Penelitian ini berjudul “Pola Pewarisan Teknik Pahat Batu Andesit Pada Kerajinan Batu Alam Padalarang”. Membahas mengenai proses dan hasil pewarisan Teknik memahat batu andesit dari Pengrajin senior ke pengrajin pemula di perusahaan Batu Alam Padalarang. Dalam proses penelitian ini, penulis menggunakan teori pewarisan dari Jhon W. Berry untuk mencermati bagaimana pola pewarisan yang dilakukan di perusahaan Batu Alam padalarang ini. Penelitian yang akan dilakukan adalah penelitian Jenis deskriptif analitis dengan mengambil pendekatan kualitatif. Dengan demikian dapat dikatakan bahwa penelitian ini akan menggambarkan secara terperinci mengenai Pola Pewarisan Teknik Memahat Batu Andesit Generasi Keempat di Perusahaan Batu Alam Padalarang. Berdasarkan penelitian di lapangan, Penulis memfokuskan Pengrajin Senior sebagai pelatih yakni Bapak Usep Muchtar (Pemilik Perusahaan Generasi Ketiga). Disini terdapat lima pengrajin pemula yang belajar memahat dari Bapak Usep Muchtar, namun dalam perjalanannya hanya 3 pengrajin pemula yang konsisten mempelajari teknik memahat. Dari ketiga orang ini penulis mengerucutkan kembali dengan memilih dua pengrajin pemula yakni Bah Jejen (Pengrajin Generasi Keempat) dan Bapak Ahmad sanusi (Pemilik Perusahaan Batu Alam generasi Keempat) Karena menurut pengamatan Bah Jejen dan Bapak Ahmad Sanusi konsisten dalam mempelajari teknik memahat serta menjadikan pengrajin sebagai profesinya sedangkan yang lainnya tidak. Dalam proses pewarisannnya diperoleh temuan bahwa pola pewarisan di perusahaan Batu Alam Padalarang memiliki ketiga pola pewarisan yaitu pola pewarisan lurus, miring Dan mendatar.
Kata kunci : Teknik Pahat, Pola Pewarisan, Batu Andesit , Pengrajin Pemula.
References
Kartika, Sony Dharsono. Seni Rupa Modern. 2017. Bandung: Rekayasa Sains.
Sugiharto, Bambang. Untuk Apa Seni?. 2018. Bandung: Pustaka Matahari.
Sugiono. Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan R&D. 2017. Bandung: Alfabeta.
Kamil, Mustofa, 2012. Model Pendidikan dan Pelatihan (konsep dan Aplikasi). Bandung: ALFABETA.
Maslow Abraham H, 1994. Motivasi dan kepribadian 1 (Teori Motivasi dengan pendekatan Hierarkikebutuhan Manusia). Jakarta Pusat : PT. Pustaka Binaman Pressindo.
R.G Soekadijo. 1985. Anthropology. Jakarta : Penerbit Erlangga, 1995.
Sudjana,2007. Sistem & Manajemen Pelatihan Teori & Aplikasi. Falah Production, Bandung.
W. Berry Jhon, 1996. Psikologi Pengajaran. Jakarta : PT. Gramedia.
Slobodkin, Louis, 1949. Sclupture Principles and Practice. New York: Dover Publication Inc.
Tesis Berjudul Proses Pewarisan dalang Cilik Giriharja Generasi Ke Empat oleh Shintanie Intan pada tahun 2018. Institut Seni Budaya Indonesia Bandung.
Skripsi Seni Patung Batu Andesit Karya I Wayan Kamar di Desa Kuwum, Kecamatan Marga, Kabupaten Tabanan. Oleh M. S. Putra, I. G. N. S.
Ardana, L. B. Sutrisno Jurusan Pendidikan Seni Rupa Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, Indonesia.
Skripsi berjudul Umat Islam Pengrajin Patung Batu di Kecamatan Trowulan Kabupaten Mojokerto. Oleh : Amylatus Saadah tahun 2019.
Universitas Islam Negri Sunan Almpel.
https://www.dosenpendidikan.co.id/narasumber-adalah/.Diposting pada 29/10/2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to jurnal Atrat and Jurusan Seni Rupa STSI Bandung as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Jurnal Atrat and the Editors make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in jurnal Atrat are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
The Copyright Transfer Form can be downloaded here: [Copyright Transfer Form JTSiskom]. The copyright form should be signed originally and send to the Editorial Office in the form of original mail, scanned document or fax :
Agus Cahyana (Editor-in-Chief)
Editorial Office of Jurnal Atrat
Department of fine art and design. ISBI Bandung
Jl. Buah Batu 212
Email: jurnalatrat@gmail.com