Penyajian Karya Surupan 62 Sebagai Alternatif Surupan Dalam Memperkaya Model Pertunjukan Tembang Sunda Cianjuran

Authors

  • Mayang Amalia Nurzaini SMPN 1 Banjaran, Indonesia
  • Pepep Didin Wahyudin ISBI Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26742/paraguna.v10i1.2900

Keywords:

Tembang Sunda, Cianjuran, Surupan

Abstract

The presentation of this karawitan project is based on a practiced led research approach which is carried out through practical studies of the Final Project with Vocal of Tembang Sunda Cianjuran’s majors. This performance focuses on the use of ‘surupan 62’ in “Haleuang Rasaning Tembang” project. This work is based on anxiety about the phenomenon of standardization of ‘surupan 60’ which has become a habit in society, thereby reducing the existence of others ‘surupan’. Therefore, the author brings back ‘surupan 62’ as an alternative of surupan in enriching the Tembang Sunda Cianjuran performance model, especially at ISBI Bandung. To achieve this goal, the practical method of presenting this work is carried out in three stages, are: exploration, evaluation and composition. The result of this creation process is the Tembang Sunda Cianjuran performance which was presented at the Final Project Recital of the Karawitan Study Program, Faculty of Performing Arts, ISBI Bandung, in a virtual performance.

References

Budiman, A. (2016). Panembang Unggul. Bandung: Institut Seni Budaya

Indonesia Bandung.

Danadibrata, R. A. (2006). Kamus Basa Sunda. Bandung: Panitia Penerbitan Kamus Basa Sunda.

Dr. Endah Irawan, M. H. (2020, Maret 3). Surupan dalam Karawitan

Sunda. (M. A. Nurzaini, Interviewer)

Dr. Moh Yusuf Wiradiredja, S. M. (2020, Maret 3). Surupan dalam

Tembang Sunda Cianjuran. Bandung.

Irawan, E. (2014). Lagu Gede dalam Karawitan Sunda: Sebuah Kajian

Karawitanologi. Yogyakarta: Sekolah Pasca Sarjana Universitas

Gadjah Mada.

Kari Mulyana, S. M. (2020, Juli 23). Penggunaan Surupan 60 dalam

Pembelajaran Vokal Tembang Sunda Cianjuran di ISBI Bandung.

(M. A. Nurzaini, Interviewer)

Koesoemadinata, R. (1969). Ilmu Seni Raras. Jakarta: Penerbit

Pradnjaparamita.

Nurzaini, M. A. (2020). Haleuang Rasaning Tembang: Penyajian Sekar dalam Tembang Sunda Cianjuran. Bandung: Institut Seni Budaya Indonesia Bandung.

Sasaki, M. (2007). Laras pada Karawitan Sunda. Bandung: Pusat Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Seni Tradisional Universitas

Pendidikan Indonesia (P4ST UPI).

Sukanda, E., Atmadinata, R. K., & Sulaeman, D. (2016). Riwayat

Pembentukan dan Perkembangan Cianjuran. Bandung: Dinas

Pariwisata dan Kebudayaan Provinsi Jawa Barat dan Yayasan

Pancaniti.

Suparli, L. (2010). Gamelan Pelog Salendro. Bandung: Sunan Ambu Press.

Taryana, A. (2020, Februari 7). Surupan 60 pada Pelaksanaan PTSC

DAMAS. (M. A. Nurzaini, Interviewer)

Upandi, P. (2010). Metode Pembelajaran Kiliningan Kawih dan Gending

Pengiringnya. Bandung: Sunan Ambu Press.

Wiradiredja, D. M. (2014). Tembang Sunda Cianjuran di Priyangan (1834-2009): Dari Seni Kalangenan ke Seni Pertunjukan. Bandung: Sunan Ambu Press.

Yudi Irawan, S. (2020, November 8). Pasanggiri Tembang Sunda Cianjuran (PTSC) DAMAS ke-XXII. (M. A. Nurzaini, Interviewer)

Zanten, W. V. (1989). Sundanese Music in The Cianjuran Style:

Anthropological and Musicological Aspects of Tembang Sunda. Leiden:

Koninklijk Instituut voor Taal

Downloads

Published

2023-08-30

Citation Check