KREATIVITAS NAMIN DALAM PETA PERKEMBANGAN JAIPONGAN BAJIDORAN

Authors

  • Atang Suryaman ISBI Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26742/jp.v5i1.1878

Keywords:

dalang, sinden, wayang golek

Abstract

The  game   ofkendangin  each  typeofperfonnance  art  has  its  own  peculiarities. First  in  the  context   ofkendangaspartofindependentkarawitanwork,  then  the secondin  the  kendangcontext   as  partofthefunctional  karaokework  which   is specificallyin  dance   music.  Each  player  and  drum  game   has  its  ownspecificity and  capabilities,  sothedrummeris  apersonwhois  required  tohave  specialskills. Especially  inperfonnance  artthat  requires  the  ability  todo  renewal,  development and  creativity.  Oneofthem  isintheartofBajidoran-Jaipongan,  where  inaddition to  being  united   in  karawitan,  at  the  same   time  itis  required   toserve   a  dancer (Bajidor).  From  a  series  ofkendangplayers  and  Bajidorangroups  that  are  well knowninthe  community,  the  name  Namin  and  "NaminGrup"areamong  the  most calculated.   From   various   perspectives,   especially  from   the   point  of  view   of observersand  actors,Namin  was  notonly  known  as  along-standingartistinthe performing  arts  world,  but  also  known  forhis  creativity.  In  the  development  of Bajidoran  -  Jaipongan,  the  term  "GaaNamin"  is  known,  itshows  a  distinctive pattern  that   is  identical  to  the  drum  game   created   by  Namin.  Tofind  out  the backgrounduntilfinallyNamin  isable  todisplaythe  distinctivedrum,then  Namin needsto  be  seenas  apersonwho  has  a  background  that  cannot  be  separated from  theprocessofart,  including  the  environmentand  the  carrying  capacity  itself From  thesevarious   dimensions,  Namin  is  a  creativefigureas  the  definition  ofa creative   figure  is   mentioned   as   a   unique   person  who    can   respond   to   his environment.  And   through   its  work   that   has   exceeded  the   40-year  mark   with Namin  Group,  ifNamin  has  notonly  demonstratedcreativity  inthe  artworld,  but alsoshowedconsistency,  simplicity,  and  leadershipspiritincarrying  outhis  work towardstheworld  heloves  most,  Bajidoran.

References

Asep Nugraha. 2007. "Seniman Kacapi Indung Meraih Kemampuan." Tesis Program Studi pengkajian Seni Minat Musik Nusantara. Surakarta: Program Pascasarjana Institut Seni Indonesia (ISI}.

Asep Saepudin. 2010. "Kreativitas Suanda dalam Tepak Kendang Jaipongan di Jawa Barat." Tesis Sekolah Pascasarjana Universitas Gadjah Mada. Yogyakarta.

Atik Soepandi dan Maman Suaman.1980. "Peranan dan Pola Dasar Peranan Kendang Dalam Karawitan Sunda." Laporan penelitian yang dibiayai oleh Proyek Pengem• bangan Institut Kesenian. Bandung

Edi Mulyana. 2009. "Kreativitas Gugum Gumbira dalam Penciptaan Jaipongan." Tesis pada Program Pengkajian Seni, Minat Studi Musik Nusantara.

Surakarta: Institut Seni

Indonesia Surakart a.

Een Herdiani. 2012. "Ronggeng, Ketuk Tilu, dan Jaipongan; Studi Tentang Tari Raky at di Pri angan (Abad ke-19 sam pai Awal Abad ke-21)."Disertasi. Bandung: Universitas Padjadja• ran.

Indra Ridwan. 2003 "Tepak Kendang Gaya Remix yang Mendulang Uang."Makalah yang tidak di publikasikan dipresentasikan pada seminar pengkajian seni ISI Yogyakarta. Yogyakarta: Institut Seni Indonesia.

Komarudin dkk. 2015 "Gam bang pada Wayang Golek Purwa di Sunda: Identifikasi Tabuhan Gumekan dan Caru kan." Pro• posal Penelitian Fundam ental. Bandung: Institut Seni Budaya Indonesia.

Nia Kurniati. 1995. "Asal Usul dan Perkernbangan Jaipongan Dewasa ini di Jawa Barat". Tesis Sekolah Pascasarjana Universitas Gadjah Mada Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.

Nina H. Lubis. 1998. Kehidupan

Kaum Menak Priangan 1800•

Bandung: Pusat

Informasi Kebudayaan Sunda.

R.M Soedarsono. 2002. "Seni Pertunjukan Indonesia di Era Globalisasi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Rahayu Supanggah. 2009. "Bothekan Karawitan II: Garap." Program Pascasarjana. ISI Surakarta.

Spiller, Henry. 2008.Focus Gamelan Music of Indonesia: Second Edition. New York and London: Routledge.

Sunarto. 2009. "Tepak Kendang

Jaipongan Suwanda." Tesis pada Program Pengkajian Seni, Minat Studi Musik Nusantara. Surakarta: Institut Seni Indonesia.

Ucu Mulya Santosa. 1999.Bajidoran Subang (tinjauan Analisis Tabeuhan Kendang) Estetika Tari Sunda. Proyek penelitian yang dibiayai oleh proyek STSI Bandung tanggal 1 April 1 999, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Bandung: STSI Bandung.

.2009. "Garap Kendang Mamat Rahmat dalam Tari Keurseus." Tesis pada Program Pengkajian Seni, Minat Studi Musik Nusantara. Surakarta: Institut Seni Indonesia.

Utami Munandar. 2009. Kreativitas dan Keberbakatan: Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif & Bakat. Pustaka Gramedia. Bandung

Us Tiarsa, Bandung: Pikiran Rakyat,

April 1981.

Dedy Suardi, Pikiran Rakyat 25

Maret 1981.

Published

2022-02-01

Citation Check