Transmisi, Musik Lokal-Tradisional, dan Musik Populer
DOI:
https://doi.org/10.26742/panggung.v30i3.893Abstract
Popular music, like popular culture, is considered to reflect the tastes of ordinary people or the masses, produced for and through the modern mass media. One of the characteristics that distinguish between local-traditional music with popular music is its transmission. This paper is intended as a preliminary attempt to show the transmission between the two musics, which is then expected to trigger ideas about the possibilities of musical transmission in relation to the development of recent information and communication technology, the existence of popular music whose transmissions depend on this technology, as well as the benefits of information technology to the transmission of local-traditional music. The development of information and communication technology today has provided an alternative to the transmission of music, both local-traditional and popular, which may even be very effective and efficient.
Keywords: local-traditional music, popular music, transmission, information technology.
ABSTRAKMusik populer, seperti halnya budaya populer, merupakan musik yang dianggap mencerminkan-memuat selera rakyat kebanyakan atau rakyat jelata, diproduksi untuk, dan melalui, media massa modern. Salah satu karakteristik yang membedakan antara musik-musik lokal-tradisional dengan musik populer adalah transmisinya. Tulisan ini ditujukan sebagai upaya awal untuk mencoba memperlihatkan perbedaan transmisi antara kedua musik tersebut, yang kemudian diharapkan menggugah gagasan-gagasan bersama soal kemungkinan-kemungkinan transmisi musik dengan dukungan perkembangan teknologi komunikasi dan informasi dewasa ini, eksistensi musik populer yang transmisinya bergantung pada teknologi ini, serta manfaat yang bisa diperoleh oleh musik-musik lokal-tradisional agar transmisinya tetap dan semakin terjaga. Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi dewasa ini telah memberikan alternatif bagi transmisi musik, baik lokal-tradisional maupun populer, yang bahkan mungkin justru sangat efektif dan efisien.
Kata kunci: Musik lokal-tradisional, musik populer, transmisi, teknologi informasi.
References
Anggara, S. (2018). Pelestarian Budaya Suku Sawang di Kabupaten Belitung Timur. Panggung, 28 (3), 360-373.
Diana, N., & R. F. Kafarisa. (2018). FestiCampbell, Patricia Shehan, (2011). “Teachers Studying Teachers: Pedagogical Practices of Artist Musicians,” dalam Timothy Rice, ed.. Ethnomusicological Encounters with Music and Musicians: Essays in Honor of Robert Garfias. London: Ashgate. Blacking, J. (1974). How Musical Is Man?. Washington: University of Washington Press.
Irawati, Eli. (2017). Aspek-Aspek Transmisi Kêléntangan dalam Konteks Ritual Masyarakat Dayak Bênuaq di Kalimantan Timur, 320-325. Disertasi Doktor, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta.
Irawati, Eli. (2016). Transmisi Kelentangan dalam Masyarakat Dayak Benuaq. Resital, Vol. 17, No. 1: 1-25.
Katz, Mark. (2004). Capturing Sound: How Technology has Changed Music. Berkeley: University of California Press.
Lord, Albert B. (1971). The Singer of Tales. New York: Antheneum.
Rustiyanti, Sri. (2013). Estetika Tari Minang dalam Kesenian Randai Analisis Tekstual-Kontekstual. Panggung, 23 (1), 45-46.
Schippers, Huib. (2010). Facing the Music: Shaping Music Education from a Global Perspective. New York: Oxford University Press.
Schippers, Huib. (2015). “Applied Ethnomusicology and Intangible Cultural Heritage: Understanding “Ecosystems of Music” as a Tool for Sustainability”, dalam Svanibor Pettan dan Jeff Todd Titon, eds. The Oxford Handbook of Applied Ethnomusicology. Oxford: Oxford University Press.
Shelemay, Kay Kaufman. (2008). “Ethnomusicologist, Ethnographic Method, and the Transmission of Tradition,” dalam Gregory F. Barz & Timothy J. Cooley, eds. Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. Edisi Kedua. New York: Oxford University Press.
Sukerta, Pande Made. (2010). Tetabuhan Bali I. Surakarta: ISI Press Solo.
Tansley, A.G. (1935). “The Use and Abuse of Vegetational Concepts and Terms”. Ecology, Vol. 16, No. 3: 284–307.
Wall, Tim. (2003). Studying Popular Music Culture. London: Arnold.
www.britannica.com, “Popular Music,” diakses 27 Februari 2018. http//britannnica.com.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
Penulis memiliki hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya dalam jurnal ini.
Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.