Menggelar Narasidan Reputasi: PameranSeniRupa sebagai Pergelaran
DOI:
https://doi.org/10.26742/panggung.v26i3.191Abstract
Abstrak
Pembagian seni secara konvensional ke dalam Seni Rupa dan Seni Pertunjukan dapat dituduhsebagai faktor pendorong tidak saling bertegursapanya kajian kedua ranah seni tersebut. Penelitian ini menggunakan metode kajian pertunjukan. Hasil penelitian ini menyajikan tawaran cara pandang pergelaran (performance) sebagai salah satu alternatif perspektif untuk menjembatani kajian kedua ranah seni tersebut. Penulis berpendapat bahwa melihat pameran seni rupa sebagai peristiwa pergelaran berpeluang menghasilkan wilayah kajian baru dalam kajian seni rupa. Cara pandang pergelaran bahkan juga dapat dimanfaatkan lebih lanjut untuk mengkaji akuisisi dan koleksi seni rupa.
Kata kunci: pameran seni rupa, pergelaran, kajian pertunjukan
Abstract
The conventional division of arts into Arts and Performing Arts can be blamed as an impedingfactor for conversation between studies of the two art realms. This research uses performance studies method.This research result proposes performance as analternative perspective to bridge both studies. It argues that viewing arts exhibition as performance might give result to a new field of arts studies. Performance perspectives even can be applied further to examine arts acquisition and collection.
Key words: arts exhibition, performance, performance studies
References
Barba, Eugenio
On Dramaturgy and Directing. Burning the house. Translated by Judy Barba, London and New York: Routledge.
Bourdieu, Pierre
"Habitus, code et codification," Acles de la Recherches en Sciences Sociales
Brain, David.
‘Material Agency and the Art of Artifacts,’ dalam Sociology of Arts. A Reader. Jeremy Tanner (ed.). Taylor & Francis e-Library (Firts published 2001 by Routledge)
Bruner, Edward M.
‘Experience and Its Expressions’ dalam The Anthropology of Experience. Victor W.Turner & Edward M. Bruner (Eds.), Urbana, Chicago: University of Illinois Press, pp. 1-30
Carlson, Marvin
Performance. A critical introduction. London and New York: Routledge
‘Performance Studies and the Enhancement of Theatre Studies,’ dalam The Rise of Performance Studies. Rethinking Richard Schechner’s Broad Spectrum. James M. Harding and Cindy Rosenthal (eds.). Hampshire: Palgrave Macmillan
Fabian, Johannes
Power and Performance. Ethnographic Explorations through Proverbial Wisdom and Theater in Shabia, Zaire. The University of Wisconsin Press
Grasskamp, Walter.
‘For Example, Documenta, or, How Is Art History Produced?’ dalam Thinking About Exhibitions, Reesa Greenberg, Bruce W.Ferguson and Sandy Nairne(eds.). Taylor & Francis e-Library (First published 1996 by Routledge)
Greenberg, Reesa; Ferguson, Bruce W., and Nairne, Sandy.
‘Introduction,’ dalam Thinking About Exhibitions, Reesa Greenberg, Bruce W.Ferguson and Sandy Nairne(eds.). Taylor & Francis e-Library (First published 1996 by Routledge)
Simmel,Georg
The Conflict in Modern Culture and Other Essays
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
Penulis memiliki hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya dalam jurnal ini.
Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.